Om

 

ONLINE STRATEGI - HELT INDE PÅ LIVET

Om 360online

 

 

AT FLYTTE EN VIRKSOMHED FRA TRADITIONEL TIL ONLINE MARKEDSFØRING

 

Da jeg i 2013 startede optikerkæden Smarteyes i Danmark var det med blikket stift rettet mod et Danmarkskort, hvor alle fremtidens detailcentre var indtegnet. Med i overvejelserne om placering af kædens første butikker var selvfølgelig også muligheder for markedsføring. Den eneste kanal der umiddelbart var råd til var de gratis ugeaviser, så det blev sådan at vi startede ud med at tale til vores kunder. Smarteyes var fra starten presset af alle de almindelige udfordringer man står overfor med en start-up virksomhed, og oven i blev kæden budt velkommen på det danske marked af kollegaerne i de andre kæder, med aggresive tiltag for at holde os ude af markedet. I Smarteyes blev vi udsat for aggresive sælgere fra de andre butikker der stod i dørene til vores butikker, nye markedsføringstiltag blev straks kopieret af andre så vi ikke kunne få ejerskab på ideen, og gode tilbud blev hvergang forsøgt overmatchet. Og heldigvis for det! Det tvang os nemlig til at være under konstant udvikling, hele tiden kigge efter nye muligheder og forsøge at være hurtigere og bedre end andre til at udnytte dem når vi fandt dem.

 

ER EN HJEMMESIDE VIRKELIG NØDVENDIG

 

Selv internt blev vi mødt med skepsis da vi begyndte at arbejde målrettet med at skabe traffik til vores hjemmeside, endda spørgsmålet "er en hjemmeside virkelig nødvendig", men vi holdt fast i vores, og arbejdede i første omgang målrettet med CRM, SEO og Adwords, senere kom Facebook til. Langsomt kunne vi se at, flere og flere kunder kom til os gennem hjemmesiden. Det blev hurtigt klart at den markedsføring vi kunne lave online, var betydeligt billigere end den traditionelle, og derudover var det langt fra resten af branchen der var lige så hurtige til at gå online som os. Så takket være den hårde konkurrence, fandt vi en måde hvor på vi kunne agere hurtigere og bedre end resten af branchen.

 

DEN STØRSTE FORDEL VED ONLINE MARKETING

Den største fordel ved online marketing er, at fejl blev meget billigere. Til at starte med lavede vi vores annoncer til avisen, sendte dem fredag, og torsdag eftermiddag ugen efter vidste vi om den virkede. Skulle vi lave rettelser skulle det altså foregå torsdag aften, ellers gik der en uge mere før vi kunne rette annoncen til. Med online markedsføring kunne vi øjeblikkeligt begynde at måle på hvordan annoncen performede, split-teste og løbende rette til. Man kan roligt sige at prisen for fejl faldt drastisk, at det blev meget sjovere og billigere at ekperimentere og at det betød bedre annoncer.

 

PRISEN PÅ MARKEDSFØRING ER UAFHÆNGIG AF GEOGRAFI

Grunden til at vores 3 første butikker var placeret i Jylland, var alene at marketing kanalerne i Københavnsområdet var for diffuse og alt for dyre i 2013. I dag er prisen for online markedsføring den samme, uanset om der er tale om Horsens, Svendborg eller København. Skulle jeg starte en ny detailkæde op i Danmark, og tegne et nyt Danmarkskort, så ville kortet se ud som det gjorde i 2013, men prioriteringen af rækkefølgen af butikkerne ville være en helt anden. Simpelthen fordi at online markedsføringen giver nogle andre muligheder.

Få hjælp hos 360online til at flytte din virksomhed fra traditionel til online markedsføring

FÅ DEL I MINE ERFARINGER

Nu tilbyder jeg at du kan få del i mine erfaringer. De kommer primært fra B2C, men overordnet set, så er der ikke forskel i at sælge B2C eller B2B. Den vigtigste forskel i et salg er prisen på den vare der skal sælges, og at kundevejen tilrettelægges herefter. De fleste køb starter i dag på Google, og det er ligegyldigt om der er tale om et par briller, eller om specialudstyr til en specifik branche. Vi har vænnet os til at vi altid kan finde baggrundsviden og anmeldelser på nettet, som vi kan bruge som beslutningsgrundlag til at træffe vores valg når vi køber. Når først salget er hjemme, hjælper en skarp CRM kampagne dig til, at få dine kunder tilbage og købe endnu mere.

 

Mulighederne er mange - ring til mig, så ser vi på hvilke der er bedst for dig og din virksomhed.

FÅ DEL I MINE ERFARINGER

RING 0G HØR HVORDAN ...

Fotos: Michael Berg Photography, www.michaelberg.dk