Betydningen af held

ONLINE STRATEGI

 

Hvorfor man ikke skal undervurdere betydningen af held

 

Vi har en utrolig evne til at ligge vores egne evner til grund for vores succeser, og glemme betydningen af held. Det gælder både når vi vurderer årsagen til salg og indtjening, værdien af markedsføring og selvfølgelig også når vi ligger næste års budgetter.

 

Mange budgetter udarbejdes efter omhyggeligt beregnede statistikker der er baseret på sidste års salg og markedsføring. Andre gange bliver sidste års salg forhøjet med en fast procentdel. Begge dele kan være ganske udmærket, og begge dele kan også ende ud med at tegne et godt billede af hvordan året kommer til at gå - hvis man er heldig.

 

De dele af næste års budget som vi selv har indflydelse på kan hurtigt opremses. Vi har indflydelse på forhandlingen af prisen på de råvarer eller varer vi køber, vores salgsindsats og træning kan være mere eller mindre fokuseret, omfanget af markedsføring og dygtigheden vi udfører dem med og graden af medarbejderpleje. Der er heller ingen tvivl om at vi er meget dygtige til at tillægge alle delene stor betydning når vi ligger næste års budget.

 

Til gengæld er vi mindre gode til at tage højde for vores held når vi ligger budget, og i særdeleshed når vi skal vurdere vores succeser. Der er ingen tvivl om at valutakursen har betydning når man køber sine varer i udlandet. Der er heller ingen tvivl om at en nok så vel planlagt, vel udført og godt betalt marketingkampagne kan blive slået helt ud af kurs hvis konkurenternes kampagne falder på samme tid med et større budget og skarpere tilbud. For slet ikke at tale om betydningen af at ramme den helt rigtige timing i forhold til konkurrenterne. Betydningen af sygdom blandt personalet. Nyt utrænet personale. Kollektioner der rammer skævt på markedet.

 

LISTEN OVER TING DER ER STYRET AF HELD BLIVER HURTIGT LANG

 

Faktisk bliver listen over ting der er styret af heldet meget hurtigt længere end listen over de ting vi reelt har indflydelse på. Det betyder ikke at vi bare skal slippe styringen, og lade heldet bestemme, men at vi skal være bedre til at kigge efter hvor heldet har givet os et skub i den rigtige retning, så vi kan justere efter det, og derved opsøge heldet en gang mere.

 

Til gengæld bør det betyde at budgettet som ledelsesværktøj skal benyttes ekstremt varsomt. Ellers risikerer vi at belønne heldet, og undervurdere dygtige medarbejdere der alene har manglet lidt held.

 

Vi skal selvfølgelig stadigvæk fejre alle vores succeser, også dem hvor vi har været heldige. Til gengæld skal vi passe på med at træffe langsigtede beslutninger baseret på succeser der skyldes held.

 

Endelig skal vi huske på uanset hvor meget tid vi har brugt på vores budgetter, statistikker, marketingplaner og alt det andet, så skal vi ikke undervurdere betydningen af held.

 

Date

6 Marts, 2017

Category

 

Strategi

Har du fået lyst til at høre mere om online strategi, så brug kontaktformularen eller ring på +45 3126 2536.

 
 

SKAL VI BYGGE FREMTIDEN SAMMEN?

 

360online baserer sig på partnerskaber. En handel er kun god, hvis både sælger og køber er glade. Når man arbejder efter design, mål, lær metoden, forudsætter det at alle parter der er involveret i projektet deler deres viden, og samarbejder om at blive bedre hver eneste gang der udvikles. Vi kan derfor ikke bygge din virksomheds fremtid, men vi kan bygge den sammen!

Fotos: Michael Berg Photography, www.michaelberg.dk